Podnikatelé jistě znají, že si mohou na svůj nákup určený pro podnikání nechat vystavit fakturu. Tu si mohou dát do nákladů a o tuto částku si poníží daňový základ, čímž ušetří na dani okolo 15 % z hodnoty zboží. Ještě výrazně více mohou ušetřit podnikatelé, kteří jsou plátci DPH a stát jim DPH z nakoupeného zboží na podnikání vrátí. Ponechme ale daňové poradenství stranou a podívejme se na to z hlediska výhodnosti ve vztahu k online nakupování. Přečtěte si článek až do konce, abyste věděli, jak se vyhnout nekalým praktikám některých e-shopů.
Jako podnikatelé zapomeňte na 2letou záruku a 14denní lhůtu na vrácení zboží
Ano, bohužel až na světlé výjimky je tomu tak. Když nakupujete zboží jako občan, tak jste chráněni občansko-právním zákoníkem. Ten vám na naprostou většinu zboží zaručuje právo na 2letou záruku a také na 14denní odstoupení od kupní smlouvy.
Když ale zboží nakoupíte tzv. na IČO, tak už jste úplně v jiné situaci, protože se to klasifikuje jako B2B prodej. Týká se to nejenom nákupů na sro, ale i živnostníků. Můžete se dostat do následujících situací:
- Zboží vám nebude umožněno vrátit, přestože to uděláte třeba hned den po doručení a zboží bude nerozbalené.
- Zboží se vám za méně než 2 roky pokazí, ale prodejce se zřekne záruky.
- Pokud nákup zaplatíte předem a pak hned zjistíte, že jste udělali chybu, nebude vám umožněno zrušit objednávku a vrátit peníze.
Každý e-shop to má trochu jinak. Mnohdy nejsou tyto podmínky uvedeny na webu. Zvlášť poslední uvedený bod je hodně sporný a bohužel se najdou e-shopy i s takovými praktikami, kdy si vynutí doručení zboží i přes jasné odmítnutí objednávky ještě před expedicí. Bezpečnější jsou z tohoto hlediska větší e-shopy, které podmínky uvádějí na webu transparentně.
Do 10 tisíc Kč stačí daňový doklad
Pokud nakupujete zboží pod 10 000 Kč, tak nemusíte mít fakturu. Stačí mít daňový doklad bez hlavičky s vaší firmou a i tak by vám měl projít v nákladech a dokonce si z něj můžete odečíst DPH. A s touto zásadní myšlenkou se můžeme posunout dál.
Neuvádějte v e-shopu IČO, pokud nemusíte
Při nákupu v e-shopu se vás formuláře dotazují na fakturační adresu a IČO, DIČ a název firmy. Přestože jste na vaše podnikání pyšní a rádi byste tam údaje o vaší firmě vyplnili, nic vás k tomu nezavazuje. Naopak vám může přílišná sdílnost být k neprospěchu, protože když daný e-shop bude vědět, že jste firma, může vám odepřít vrácení a záruku. Údaje je lepší vůbec nevyplňovat v těchto situacích:
- Když neuplatňujete v účetnictví skutečné náklady a fungujete na paušál. Pak nemá opravdu žádný význam vyplňovat IČO.
- Když se jedná o nákup pod 10 tisíc Kč, na který vám stačí daňový doklad, který tak jako tak musíte vždy dostat.
- Pokud je to větší nákup, tak ho můžete rozdělit do několika nákupů do 10 tisíc Kč.
A kdy se naopak vyplatí IČO uvést, i když nemusíte? Výjimkou jsou e-shopy, které nabízí slevy pro firmy a živnostníky. Těch, co ale nabízí opravdové slevy, je docela málo.
Tyto jednoduché pravidla vám ušetří mnoho starostí a nervů. Doufáme, že vám to pomůže a nezapomeňte mrknout třeba na naše slevy na Alzu, která poskytuje stejná práva podnikatelům jako fyzickým osobám.
Vydáno: 21.2.2024